جستجو

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه قرار است هزینه‌های مربوط به خسارت وارد شده به خودرو طرف بیمه‌شده را جبران کند. چه او مقصر تصادف باشد یا خیر. این خسارت می‌تواند در تصادف اتفاق بیافتد یا یک حادثه مثل سقوط درخت روی کاپوت ماشین در طوفان باشد.

هر ماشینی ممکن است در تصادف آسیب‌ ببیند. حتی ممکن است خودرویی در کنار خیابان پارک باشد، اما بازهم دچار آسیب و یا بی احتیاطی سایر رانندگان شود. گاه ممکن است خودرو بر اثر حوادث طبیعی همچون طفان و سیل دچار آسیب شود. به همین جهت، تمامی خریداران خودرو می‌خواهند وسیله نقلیه‌شان را در برابر حوادث انسانی و غیر انسانی بیمه کنند.

همچنین در صورتی که حد پوشش مالی بیمه شخص ثالث مقصر، کافی نباشد؛ برای جبران خسارت می‌توان از محل بیمه بدنه فرد زیان‌دیده، باقی خسارت را دریافت کرد.


پوشش های بیمه بدنه

بیمه بدنه دو دسته خسارت‌های کلی و جزیی تقسیم می‌شوند. خسارت‌های کلی یعنی خسارت‌های با میزان آسیب بیش از ۷۰ درصد.

پوشش‌ های اصلی بیمه بدنه خودرو

————————-

مهمترین پوشش‌ های تکمیلی بیمه بدنه

بلایای طبیعی: جبران خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله و آتشفشان


خسارت هایی که تحت پوشش بیمه بدنه نیست

بیمه بدنه در موارد زیر خسارت‌های وارد شده به ماشین بیمه‌شده را پوشش نمی‌دهد:


بیمه بدنه چقدر خسارت پرداخت می‌کند؟

داشتن بیمه بدنه به معنی پرداخت کامل خسارت وارد شده به خودرو نیست. معمولا بیمه‌نامه‌های بدنه خودرو مبلغی به ‌عنوان فرانشیز دارند. فرانشیز مبلغی از خسارت است که خود بیمه‌گذار باید پرداخت کند. میزان فرانشیز برای هر بیمه‌نامه بدنه و بسته به میزان خسارت‌ها و نوع ماشین فرق می‌کند

خسارات کلی

بیمه‌شده باید در نهایت ۲۰% از خسارت واردشده را خودش پرداخت کند و شرکت بیمه فقط ۸۰% ارزش خودرو را جبران می‌کند. پرداخت خسارت سرقت کلی بیمه بدنه معمولا ۸۰% و در موارد دیگر ۹۰% ارزش خودرو بیمه‌شده را پرداخت می‌کند


آیا بیمه بدنه اجباری است؟

بیمه بدنه خودرو برای بیشتر خودروها، یک بیمه اختیاری است و تصمیم‌گیری درباره خرید آن بر عهده مالک خودرو است.

بیمه بدنه اجباری برای خودروهای نامتعارف

بنابر اعلام معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران، بیمه بدنه برای خودرو‌های نامتعارف (بالای ۶۰۰ میلیون تومان) اجباری است و در تصادفاتی که خودرو نامتعارف باشد، باید از بیمه بدنه همان خودرو، برای جبران خسارت استفاده کرد.


فرمول محاسبه بیمه بدنه

محاسبه بیمه بدنه خودرو به مدل و نوع خودرو بستگی دارد. به همین دلیل بازرسی یا کارشناسی بیمه، برای تعیین نرخ بیمه بدنه هر خودرو برای اولین سال الزامی است.

عوامل تعیین کننده نرخ بیمه بدنه


سقف بیمه بدون کروکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

تماس فوری