جستجو

کلوز یک :

پوشش حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری : به موجب این پوشش،جبران خسارت های وارده به کارکنان ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری زمینی که بر اساس رای مراجع ذیصالح در شمول تعهدات موضوع قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و صندوق تامین خسارت های بدنی نباشد و مسئولیت بیمه گذار در بروز حادثه محرز شده است، متناسب با درصد مسئولیت وی، تحت پوشش می باشد.
تبصره 1 -خسارت وارده به کارکنان در خارج از کارگاه در صورتی قابل پرداخت
است که عالوه بر احراز مسئولیت بیمه گذار، پوشش ماموریت خارج از کارگاه
)مکان فعالیت( قبل از بروز حادثه توسط بیمه گذار خریداری شده باشد.
تبصره2 -تعهد بیمه گر در خصوص کلیه کارکنان زیاندیده و کلیه حوادث احتمالی
از حداکثر تعهد بیمه گر در طول مدت قرارداد مندرج در شرایط خصوصی تجاوز
نخواهد کرد.

شرح کلوز :

وسیله نقلیه موتوری چیست؟

وسیله نقلیه موتوری وسیله ای است که اوالا چرخ دارد دوما قوای محرکه دارد سوما قدرت انتقال این قوای محرکه به چرخ ها را دارد  مثل موتورسیکلت ، مثل ماشین سواری ، مثل وانت بار، مثل کامیون ،مثل لیفتراک ،مثل  بولدوزر ،مثل تراک میکسر، مثل دامپر ،مثل دامپ تراک.
در رابطه با جرثقیل سقفی و تاور کرین که هر دو چرخ دارند قوای متحرکه دارند و قدرت انتقال این قوای متحرکه به چرخ ها را دارند اما کل این مجموعه را باید به صورت یونیک ببینیم ، تاور کرین و جرثقیل سقفی به صورت یونیک ثابت هستند که یک فک ثابت و یک فک متحرک دارند کل اون وسیله به صورت یونیک حرکت نمی کند جرثقیل سقفی تمامش از پایه راه نمیافتد که حرکت کند یا تاورکرین باالی ساختمان راه نمیافتد که حرکت کنه ، کل مجموعه را ما باید ببینیم ، وقتی کل مجموعه را ببینیم ، میبینیم این دستگاه سرجاش ثابت هست و فقط یک فک متحرک دارد که حرکت می کند. اگر با آن  فرض بخواهیم جلو برویم باید به تسمه نقاله هم بگوییم که وسیله نقلیه موتوری است و تسمه نقاله هم چرخ دارد ، هم قوای محرکه دارد و این قوای محرکه را هم به چرخها منتقل می کند ، در حالی که تسمه نقاله وسیله نقلیه موتوری نیست. و تاور کرین و جرثقیل سقفی وسایل نقلیه موتوری محسوب نمی شوند به چه معنا؟ به این معنا که اگر برای تاور کرین و جرثقیل سقفی و تسمه نقاله یا هر وسیله نقلیه مشابه دیگر حادثه برای کارگران رخ بدهد ما برای جبران این حادثه نیاز به کلوز پوشش وسایل نقلیه  موتوری نداریم و در همان حالت پایه این حوادث را پوشش داریم این وسیله ها جزو وسایل کارگاه محسوب می شوند.

بیمه ایران نمایندگی پیام زمانی

حادثه ناشی از وسایل نقلیه موتوری میتواند در هنگام خاموش بودن وسیله نقلیه ،
روشن بودن وسیله نقلیه و در حالت سکون و حرکت رخ بدهد در حالت روشن بودن و
حرکت تکلیف معلوم هست اما در حالت سکون و خاموش بودن ، مثال زمانی که وسیله
کامال خاموش است باطری اتصالی می کند ، اتصالی باطری باعث انفجار وسیله نقلیه می
شود و چهارنفر را که اطرافش هستند دچار سانحه می کند که شاید منجر به فوتشان
بشود . در حالت سکون بودنش ما پرونده های خسارتی داریم که فرضا تراک میکسر یا
کامیونی بوده که باالی یک ارتفاعی پارک بوده و به طور ناگهانی این ارتفاع زیرش خالی
شده ، زیرش خیلی استحکام نداشته است ، حالت شنی یا ماسه ای بوده، خالی شده و
این وسیله نقلیه از آن باال سر خورده و چند نفر را کشته و حتی هیچ راننده ای هم
نداشته این حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری است که ما اینجا یک قانون داریم بنام
قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث وسایل نقلیه
موتوری که در سال ۹۵ تصویب شد. قانون بیمه شخص ثالث می گوید که من تمامی
حوادثی که ناشی از وسایل نقلیه موتوری باشد ؛ چه خاموش باشد یا روشن باشد چه در حالت سکون باشد و چه در حال حرکت باشد هر حادثه ای که باشد قانون بیمه شخص
ثالث پوشش می دهد. یعنی اگر وسیله نقلیه ، بیمه ی شخص ثالث داشته باشد هر
خسارتی که ناشی از آن باشد را بیمه نامه ی شخص ثالث پوشش می دهد. اما اگر بیمه
شخص ثالث نداشته باشد تکلیف چیست ؟ دوباره بر اساس ماده 21 همان قانون بیمه
شخص ثالث اگر بیمه شخص ثالث هم نداشته باشد صندوق تأمین خسارت بدنی می آید
جای شرکت بیمه گر را می گیرد. حال وقتی این جامعیت را ما در بیمه نامه شخص ثالث
می بینیم این سوال پیش می آیدکه چه احتیاجی هست که بیاییم دوباره این مورد را در
بیمه مسئولیت پوشش بدهیم ؟ وقتی بیمه شخص ثالث و صندوق تأمین خسارت بدنی
آنقدر قرص و محکم دارد پوشش می دهد اصالً چه کاری هست که در بیمه مسئولیت راجع به این موضوع صحبت کنیم ؟ در همان قانون بیمه شخص ثالث ماده 1۶ هست که کار را مشکل کرده و باعث شده که ما در بیمه مسئولیت به این کلوز احتیاج داشته باشیم .

چرا ؟ چون در آیین نامه ۹۸ شرایط عمومی بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل  کارکنان هم آمده و این مورد را استثناء کرده و کار را مشکل کرده. در ماده 1۸ آیین نامه ۹۸ موارد زیر تحت پوشش این بیمه نامه نیست.) بند 2 ماده 1۸ آیین نامه ۹۸ . )پس ما در بیمه نامه ی مسئولیت یک کلوز نیاز داریم و این کلوز فقط برای حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری در محدوده کارگاه پوشش دارد و کاری به بیرون از کارگاه ندارد.
ماده 21 قانون شخص ثالث : به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث ناشی از وسایل
نقلیه، خسارت های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه،
بطالن قرارداد بیمه، شناخته نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه نامه
ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم
توقف یا ورشکستگی بیمه گر موضوع ماده )22 )این قانون ، قابل پرداخت نباشد، یا به
طور کلی خسارت های بدنی که خارج از تعهدات قانونی بیمه گر مطابق مقررات این قانون است به استثنای موارد مصرح در ماده )1۷ ،)توسط صندوق مستقلی به نام صندوق
تأمین خسارت های بدنی جبران می شود.
ماده 1۶ قانون بیمه شخص ثالث : چنانچه به حکم مرجع قضائی اثبات شود، عواملی نظیر
نقص راه، نبودن یا نقص عالئم رانندگی و نقص تجهیزات مربوط یا عیب ذاتی وسیله
نقلیه، یا ایجاد مانع توسط دستگاههای اجرائی یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در
وقوع حادثه مؤثر بوده است، بیمه گر و صندوق پس از پرداخت خسارت زیان دیده می
تواند برای بازیافت به نسبت درجه تقصیر که درصد آن در حکم دادگاه مشخص می شود
به مسببان ذی ربط مراجعه کند.
دستگاههای ذی ربط مجازند مسئولیت کارکنان خویش را در قبال مسئولیت های
موضوع این ماده از محل اعتبارات جاری و تملک دارایی های سرمایه ای تحت اختیار،
بیمه کنند.
ماده 1۸ آیین نامه ۹۸ : موارد زیر تحت پوشش این بیمه نامه نیست مگر آنکه در بیمه
نامه الحاقیه و یا شرایط پیوست آن به نحو دیگری توافق شده باشد:
1 -کلیه امراضی که شخص در اثر فعالیت عادی و به مرور زمان به آن دچار گردیده باشد
مگر در مواردی که بنا به رای مراجع ذیصالح بیمه گذار مسئول شناخته شود.
2 -خسارتهای ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری مشمول قانون بیمه اجباری
خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه.
3 -خسارتهای مستقیم و یا غیر مستقیم ناشی از تشعشعات رادیواکتیو.
4 -خسارتهای ناشی از جنگ ،اعتصاب ،شورش اغتشاش ،بلوا اعمال تروریستی و
تعطیلی کار.
۵-خسارتهای ناشی از حوادث طبیعی از قبیل ،زلزله ، سیل ،طوفان ،صاعقه ،گردباد،
رانش زمین بهمن و آتش فشان.
شرح تبصره 1 کلوز یک : ما خیلی از وقتها پرسنل مان را به بیرون از کارگاه میفرستیم
، مأمور خرید داریم، راننده داریم که وارد کارگاه شده، بار می زند و اگر در طول راه،
حادثه ای برایش رخ بدهد، حادثه وسایل نقلیه موتوری رخ داده که مجدد شخص کارفرما
مسئول باشد، اینجا کارفرما باید چه کاری انجام دهد ؟ اگر حوادث ناشی از وسایل نقلیه
موتوری خارج از کارگاه را هم بخواهیم پوشش بدهیم عالوه بر کلوزیک به کلوز شماره
۷ هم نیاز داریم .
شرح تبصره 2 کلوز یک : درست است که کلوز وسایل نقلیه موتوری خریداری شده اما
نباید انتظار داشت که هر حجم حادثهای که ناشی از وسایل نقلیه موتوری رخ داد با این
کلوز پوشش داده شود. ما اینجا محدودیت داریم و محدودیتمان هم همان سقف
تعهداتی است که در حالت پایه گرفته شده برای هر نفر و در طول مدت قرارداد چقدر
بوده ، چند تا دیه ماه حرام گرفته شده، اینها محدود کننده هستند. در حالت پایه
است بستگی دارد که سقف تعهدات چقدر گرفته شده، تا آن سطح بیمه نامه پوشش دارد.

جهت صدور انواع بیمه مسئولیت هم اکنون در خدمت شما هستیم

02144260045

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

تماس فوری